Płock przeznaczy ponad 78,7 mln zł na rozbudowę infrastruktury rowerowej
Urząd Miasta Płocka poinformował w środę, że do końca 2027 r., w ramach projektu dotyczącego rozwoju infrastruktury mobilności indywidualnej, zamierza zrealizować 11 inwestycji, które obejmą m.in. budowę i rozbudowę ścieżek i dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych na długości 11 km.
Szacunkowy koszt całego projektu to 78 mln 765 tys. zł, przy czym 66 mln 950 tys. zł będzie stanowiło dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. „Jest to jedna z większych dotacji, jakie otrzymaliśmy” - podkreślił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. Zwrócił przy tym uwagę, że projekt płockiego samorządu zajął pierwsze miejsce na liście zgłoszonych do dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na rozwój mobilności miejskiej na Mazowszu.
Urząd Miasta Płocka wyjaśnił, że planowane odcinki tras rowerowych zostały zaplanowane w taki sposób, by zapewnić dojazd do obiektów użyteczności publicznej - np. szkół, obiektów handlowych czy banków, uwzględniając ciągłość dróg dla jednośladów „w układzie międzygminnym, aby zachęcać do korzystania z tej formy transportu”.
Jednym z zaplanowanych przedsięwzięć jest budowa kładki rowerowej połączonej z mostem drogowo-kolejowym Legionów Józefa Piłsudskiego przez Wisłę, łączącym dzielnice miasta położone na obu brzegach rzeki. Chodzi o zaprojektowanie i wykonanie konstrukcji o długości 995 metrów wraz z dojazdami.
„To przedsięwzięcie, od którego rozpoczniemy cały cykl inwestycji. Powstanie kładka, która będzie zamontowana poniżej poziomu jezdni tej przeprawy” - powiedział PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta.
Projekt zakłada też budowę miejsc postojowych dla rowerów na terenie całego miasta. Zaplanowano montaż 971 stojaków na jednoślady w różnych lokalizacjach, z czego ponad 680 stojaków zostanie zadaszonych.
Z danych Urzędu Miasta Płocka wynika, że długość dróg dla rowerów na koniec 2024 r. wynosiła tam 75,6 km. Od 2018 r. na terenie miasta działają samoobsługowe stacje wypożyczania jednośladów w ramach Płockiego Roweru Miejskiego; dostępnych jest 310 rowerów 4G na 31 stacjach.
Most Legionów Józefa Piłsudskiego, pod którym ma powstać kładka rowerowa, powstał w latach 1937-1938. Pod względem konstrukcji jest to jedna z najbardziej oryginalnych przepraw nie tylko w Polsce, ale także w Europie, ponieważ różnica wysokości jej przyczółków po obu stronach rzeki wynosi ponad 10 metrów. Na moście, oprócz jezdni oraz trasy kolejowej, z której korzystają pociągi osobowe i towarowe, znajduje się też ścieżka dla pieszych. (PAP)
mb/ pad/
