Samorządy Mazowsza i Warszawy podpisały porozumienie w sprawie drogi wojewódzkiej 801
W ramach porozumienia samorządy województwa oraz miasta wspólnie opracują koncepcję budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 801 na odcinku od skrzyżowania z ul. Czarnuszki w Warszawie do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 (ul. Wyszyńskiego) w Józefowie. Pozwoli to na rozpoczęcie procedury zmierzającej do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na budowę ok. 5-kilometrowego odcinka drogi.
Opracowanie dokumentacji wyniesie ok. 3,8 mln zł, z czego ponad 2,85 mln zł to środki z budżetu województwa mazowieckiego, a 950 tys. zł to wkład Warszawy.
Dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Grzegorz Obłękowski wyjaśnił, że zazwyczaj proces projektowy trwa ok. trzech lat. "Po podpisaniu tego porozumienia wyłonimy, na drodze postępowania przetargowego, wykonawcę dokumentacji. Myślę, że ten okres trzyletni pozwoli nam uzyskać decyzję środowiskową i decyzję administracyjną na budowę po to, byśmy mogli po tym okresie przystąpić do realizacji tej inwestycji" - dodał.
Zaznaczył, że inwestycja dotyczy nowego przebiegu drogi 801 o długości 5 kilometrów z czego 1,2 km przebiega po terenie m.st. Warszawy a reszta po terenie województwa mazowieckiego, na terenie gminy Józefów.
"To wiele lat czekania, żeby doszło do takiego porozumienia, żeby ta droga była odkorkowana, żeby stanowiła obwodnicę dla centrum naszego miasta. Przez środek którego biegnie dzisiaj główny szlak komunikacyjny z wnętrza powiatu otwockiego do Warszawy i z powrotem" - podkreślił burmistrz Józefowa Marek Banaszek. "Ta budowa umożliwi przekierowanie tego ruchu z centrum i na zwiększenie bezpieczeństwa" -dodał. Zaznaczył, że wartością dodaną jest doprowadzenie wodociągów i kanalizacji dla odległej od centrum dzielnicy Górki.
Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zaznaczył, że ta droga przez lata była jednym z ważniejszych szlaków w stronę południa. "Po zbudowaniu S17 ma bardziej lokalny charakter, ale ewidentnie musi przejść modernizację z uwagi na to, że jej obecny przebieg, przechodzi przez część osiedli w Warszawie (Warszawa-Falenica)" - wyjaśnił.
"Docelowy przebieg trasy ma te osiedla nieco omijać od strony zachodniej. Jest to o tyle istotny projekt, że węzeł z Południową Obwodnicą Warszawy, czyli węzeł na Wale Miedzeszyńskim, dzisiaj jest funkcjonalny tylko z jednej strony. Tylko od strony Warszawy da się płynnie wjechać na obwodnicę, natomiast od południa dojazd jest utrudniony z uwagi na to, że odcinek tej drogi do granicy miasta jest niewielki. Potem wymaga modernizacji po stronie gminy Józefów, a to już jest zadanie dla marszałka województwa mazowieckiego" - zaznaczył.
Olszewski podkreślił, że tego projektu nie dało się zrobić bez podpisania porozumienia, bo droga kończyłaby się w polu. "Dwóch zarządców dróg musiało zawrzeć porozumienie, żeby tę drogę kompleksowo zrealizować" - dodał.
Radna sejmiku województwa mazowieckiego Anna Brzezińska przypomniała, że podczas komisji infrastruktury szczegółowo omawiano problem płynności drogi 801.
"Widzieliśmy ogromną potrzebę kompleksowej przebudowy tej drogi dlatego, że wylot i wlot do Warszawy jest bardzo uciążliwy dla mieszkańców Józefowa. Jeździ się tam w kilometrowych korkach. Dlatego cieszę się, że ta decyzja zapadła" - dodała.
Z kolei radny sejmiku mazowieckiego Piotr Kandyba zaznaczył, że mieszkańcy powiatu otwockiego a szczególnie Józefowa wręcz apelują, by ta droga jak najszybciej powstała ze względów bezpieczeństwa i komfortu. "Przed nami jest jeszcze element projektu, dokumentacji projektowej, środowiskowych pozwoleń itd. Ale to jest ogromny krok w przód, ze względu na to, że czekaliśmy na to wiele, wiele lat" - podkreślił.
"Chcemy to przedsięwzięcie wykonać wspólnie, dlatego zawarliśmy to porozumienie. Będziemy to wspólnie finansować i realizować" - podkreślił wicemarszałek sejmiku mazowieckiego Wiesław Raboszczuk.(PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ apiech/