Mieszkanka Płocka oszukana na pracownika banku. Przeczytaj, jak nie dać się nabrać!
Sprawcy, stosując metodę „na pracownika banku”, są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Przestępcy nie muszą wykorzystywać specjalistycznego oprogramowania do kradzieży danych lub pieniędzy. W popełnianiu przestępstwa pomaga im niestety pokrzywdzony. Sprawcy, manipulując, nakłaniają ofiary przestępstwa do podjęcia określonego działania.
Tak było również tym razem. W miniony poniedziałek (3.03) do mieszkanki Płocka zadzwonił mężczyzna, który podając się za pracownika banku poinformował kobietę, że ktoś próbuje wziąć na nią kredyt i jej pieniądze są zagrożone. Czujność 75-latki uśpił fakt, że rozmówca dokładnie znał jej imię oraz nazwisko. Seniorka, postępując zgodnie z instrukcjami oszusta przelała swoje oszczędności na wskazany rachunek bankowy, który miał być tymczasowym bezpiecznym kontem. Następnie kobieta podała kody płatności mobilnych w celu zabezpieczenia swoich pozostałych środków. Płocczanka straciła łącznie ponad 33 tys. złotych.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów przelania pieniędzy na inne konto. Nie proszą również o przekazanie kodów płatności mobilnych, jak również nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
Pamiętaj:
- do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania;
- konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych.
- jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Przypominamy, żeby nie paść ofiarą oszustwa, konieczne jest zachowanie czujności.
podkom. Monika Jakubowska