Płock/ Warsztaty PKP PLK dla instruktorów nauki jazdy i egzaminatorów o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych
Jak poinformowały w czwartek PKP PLK, warsztaty eksperckie to jedno z działań kampanii społecznej "Bezpieczny Przejazd", a ich celem jest eliminowanie niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych - na spotkaniach kolejowi eksperci przedstawiają zasady bezpieczeństwa oraz przypominają o wykorzystywaniu informacji z Żółtej Naklejki PLK, będące dodatkowym oznaczeniem przejazdów.
"Ostatnie zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych pokazują, że ignorowanie sygnałów zabraniających wjazdu na przejazd, w tym omijanie rogatek, to nieznajomość przepisów i ignorowanie bezpieczeństwa. Wiedza i zaangażowanie instruktorów szkół nauki jazdy istotnie mogą wpływać na poprawę zachowania kierowców na przejazdach" - powiedział dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK Włodzimierz Kiełczyński, cytowany w komunikacie spółki. Zwrócił uwagę, że warsztaty dla instruktorów nauki jazdy to wsparcie dla tych, którzy uczą przyszłych kierowców odpowiedzialnych zachowań.
"Chcemy, aby każdy, kto uzyskuje prawo jazdy miał wszechstronną wiedzę o bezpiecznym zachowaniu na przejazdach kolejowo-drogowych" - podkreślił dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK.
Spółka przypomniała, że w woj. mazowieckim zlokalizowane są 772 przejazdy kolejowo-drogowe i bezpieczne przejścia dla pieszych przez torowiska - to ok. 7 proc. wszystkich takich miejsc w Polsce. Jak zaznaczono w informacji, "każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych gwarantuje bezpieczne przekraczanie torów". Wspomniano jednocześnie, że 99 proc. zdarzeń na przejazdach powstaje w wyniku nieostrożnego zachowania kierowców, jak np. ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki czy omijanie slalomem zamkniętych półrogatek
"W 2022 r. na przejazdach i przejściach w poziomie szyn doszło do 172 wypadków i kolizji, w których zginęło 43 osób, a 20 zostało ciężko rannych" - przekazały PKP PLK, podkreślając, że "pośpiech, nieuwaga i brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań".
Spółka podała, że od 2018 r. każdy zarządzany przez nią przejazd kolejowy w Polsce jest dodatkowo oznakowany - od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się Żółte Naklejki PLK "posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer telefonu alarmowego 112 i numery awaryjne".
Z informacji na Żółtych Naklejkach PLK należy skorzystać, np. jeżeli samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku usterki pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112. Z kolei numer awaryjny należy wybrać w przypadku usterki technicznej, jak np. wyłamanie rogatki czy uszkodzenie oznakowania lub sygnalizator świetlny.
Jak wyjaśniają PKP PLK, "zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania".
Spółka zwraca uwagę, że w sytuacji zagrożenia, "skorzystanie z Żółtej Naklejki PLK pozwala uniknąć najgorszego scenariusza i uratować życie". "Tylko w 2022 r. w 205 przypadkach, dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu, wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 518 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów" - zaznaczono w informacji.
Jak poinformowały PKP PLK, warsztaty dla instruktorów nauki jazdy, a także egzaminatorów Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Płocku to 58 z kolei spotkanie w ramach ogólnopolskich działań spółki, których celem jest zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych - z podobnych akcji organizowanych w całym kraju skorzystało dotychczas ponad tysiąc przeszkolonych osób. Każdy uczestnik warsztatów otrzymuje materiały dydaktyczne, które są pomocne w szkoleniu przyszłych kierowców. (PAP)
autor: Michał Budkiewicz
mb/ jann/