W maryjne święto modlili się wierni Kościoła Starokatolickiego Mariawitów z całej Polski
Ruch mariawicki powstał pod koniec XIX wieku, stawiając sobie za cel naśladowanie życia Marii - Mariae vitam imitantes. Jego założycielka, św. Maria Franciszka Kozłowska w 1893 r. doznała w Płocku objawienia „Dzieła Wielkiego Miłosierdzia”, wskazującego na potrzebę odnowy moralnej ludzkości przez nieustającą adorację Przenajświętszego Sakramentu i wzywanie pomocy Matki Bożej.
Biskup Naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów Jarosław Maria Jan Opala w kazaniu podczas uroczystej sumy, odprawionej w płockiej Świątyni Miłosierdzia i Miłości, w 111. rocznicę jej konsekracji, podkreślił, że jako świadkowie „Dzieła Wielkiego Miłosierdzia” mariawici zostali naznaczeni imieniem Maryi, Matki Bożej, która jest dla nich, ale też dla całego świata, „wzorem głębokiej, wytrwałej wiary”.
Bp Opala zwrócił uwagę, że „odwaga Maryi przejawiała się w jej gotowości do przyjęcia bożego planu”. - Całe jej życie, trudności, z którymi się mierzyła, przypominają nam o tym, jak ważne zaufanie bożemu planowi nawet, kiedy wydaje się on nam onieśmielający albo niejasny - powiedział.
Biskup Naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów zaznaczył, że cała droga Maryi, którą przeszła z Chrystusem, „jest świadectwem tego, jak Bóg może posłużyć się każdym, niezależnie od jego statusu czy okoliczności, do wypełnienia swoich boskich zamierzeń”. Wspomniał przy tym o założycielce mariawityzmu św. Marii Franciszce Kozłowskiej, która była też inicjatorką budowy płockiej Świątyni Miłosierdzia i Miłości.
Bp Opala przypomniał, że święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i przypadająca w tym samym czasie rocznica konsekracji Świątyni Miłosierdzia i Miłości, to centralne uroczystości Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. Nawiązał przy tym do trwających prac renowacyjnych mariawickiej katedry, do której co roku licznie przybywają pielgrzymi, aby służyła ona przyszłym pokoleniom.
Biskup Naczelny Kościoła Starokatolickiego Mariawitów odwołał się również do pojawiających się prób ośmieszenia i dyskredytowania założycielki mariawityzmu, jej objawień i samych mariawitów. Określił je jako krzywdzące i niesprawiedliwe. Wezwał jednocześnie wiernych do jedności, mobilizacji i wzajemnego szacunku oraz jeszcze większych aktów szczerej religijności.
Na zakończenie kazania, odnosząc się do 105. rocznicy Bitwy Warszawskiej i Święta Wojska Polskiego, bp Opala podziękował „wszystkim, którzy stoją na straży granic Polski oraz NATO za oddaną służbę”. - Dziś wasza służba zasługuje na naszą wielką wdzięczność, kiedy świat pogrąża się w coraz liczniejszych konfliktach zbrojnych, za naszą wschodnią granicą trwa pełnoskalowa wojna, a również i nasz kraj jest atakowany chociażby w cyberprzestrzeni - podkreślił.
Kościół Starokatolicki Mariawitów wyodrębnił się z Kościoła rzymskokatolickiego w 1906 r., gdy Stolica Apostolska odmówiła legalizacji mariawickich zgromadzeń modlitewnych i ekskomunikowała Marię Franciszkę Kozłowską (1862-1921). Obecnie w Polsce liczy on około 25 tys. wiernych, natomiast we Francji ok. 20 tys., głównie w Paryżu.
W lutym 2024 r. Kapituła Generalna Kościoła Starokatolickiego Mariawitów podjęła decyzję o przyjęciu duchownych i wiernych niezależnej wspólnoty starokatolickiej Kościoła Sainte-Marie w Mont-Saint-Aignan z Francji. Jednocześnie postanowiono zorganizować w Prowincji Francuskiej nową diecezję - normandzką.
Kościół Starokatolicki Mariawitów należy m.in. do Światowej Rady Kościołów, Konferencji Kościołów Europejskich i Polskiej Rady Ekumenicznej.
Do Płocka każdego roku, 15 sierpnia, dla upamiętnienia konsekracji Świątyni Miłosierdzia i Miłości oraz z okazji uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przybywają rzesze wiernych ze wszystkich parafii Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. W krypcie tej bazyliki znajduje się grób św. Marii Franciszki Kozłowskiej. (PAP)
mb/ ktl/
